Αρχισαν τα όργανα στο ΕΤΑΑ
Αναδημοσιεύουμε από τον ιστότοπο "ΕλΕΜ" (Ελεύθεροι Επαγγελματίες Μηχανικοι) το παρακάτω άρθρο, το οποίο δημοσιεύθηκε χθές 17.1.2012, από το οποίο και πληροφορηθήκαμε την παραίτηση του Προέδρου του ΕΤΑΑ κ. Ζαφειρόπουλου, καθώς και την από 28.11.2012 επιστολή του κ. Ζαφειρόπουλου προς τον Υπουργό Κοινωνικής Ασφάλισης, Εργασίας και Πρόνοιας, σχετικά με την οικονομική κατάσταση του ΕΤΑΑ. Θέτουμε δε τα εξής εύλογα - κατά την άποψη μας - ερωτήματα προς τον κ. Αδαμόπουλο, πρόεδρο του μεγαλύτερου δικηγορικού συλλόγου της χώρας και της Ολομέλειας των προέδρων, λόγω της συχνότατα προβαλλόμενης αξίωσής του να "ποδηγετεί" τους λοιπούς δικηγορικούς συλλόγους της χώρας:
(α) Για ποιούς λόγους δεν έχουμε ενημερωθεί μέχρι σήμερα για την κατάσταση του ασφαλιστικού μας φορέα.
(β) Για ποιούς λόγους το Δ.Σ. του Δ.Σ.Α αδρανεί και βεβαίως (γ) τι προτίθεται να πράξει στο μέλλον για τα σοβαρότατα αυτά ζητήματα που έχουν ανακύψει.
Άρχισαν τα όργανα στο ΕΤΑΑ...
Την περασμένη Τετάρτη ενέσκηψε κορυφαίο ζήτημα για τον Ασφαλιστικό Φορέα των Επιστημόνων με την καρατόμηση του Προέδρου του ΕΤΑΑ κ. Ζαφειρόπουλου που ανακοινώθηκε από τον ίδιο στο ΔΣ της Πέμπτης 10.01.2013. Η ωμότητα της συμπεριφοράς του υπουργείου προς στον Πρόεδρο, όπως την μετέφερε ο ίδιος στο ΔΣ, άφηνε να διαφανεί το κατεπείγον του ζητήματος καθώς η......
θητεία του θα έληγε ούτως ή άλλως σε 9 περίπου μήνες. Κάτω από αυτήν την πίεση ο Πρόεδρος ενέδωσε και παραιτήθηκε προ της συνεδρίασης του ΔΣ πράγμα που έφερε τα μέλη του προ τετελεσμένων γεγονότων.
Βεβαίως είναι γνωστό ότι εδώ και δύο τουλάχιστον χρόνια το προεδρείο του ΔΣ του ΕΤΑΑ έχει δημιουργήσει αρκετά προσκόμματα (στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του καθόσον δεν αποτελεί συνδικαλιστικό όργανο) σε κεντρικές επιλογές και αποφάσεις του υπουργείου προβάλλοντας τις αυτονόητες αντιστάσεις, στο πλαίσιο της προσπάθειας να αποτραπεί η περαιτέρω διάλυση και ο εξευτελισμός των Ταμείων που συναπαρτίζουν το ΕΤΑΑ. Φαίνεται ωστόσο, ότι σε αυτή την διελκυστίνδα ήρθε η Κυβέρνηση να δώσει ένα τέλος, στο πλαίσιο των τελευταίων μεταμοντέρνων δημοκρατικών μεθόδων του αποφασίζουμε και διατάζουμε. Έτσι την περασμένη Τετάρτη ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου ζήτησε την άμεση παραίτηση του Προέδρου αφήνοντας να διαφανεί ότι σε άλλη περίπτωση θα αποπεμφθεί δια νόμου (μάλλον με την συνήθη πλέον πρακτική των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου).
Τα μέλη του ΔΣ μετά τις δηλώσεις του Προέδρου και το πραγματικά συγκινητικό κλίμα που επεκράτησε στις αποχαιρετιστήριες παρεμβάσεις τους, φάνηκε να μην αντιλαμβάνονται τις πιθανές επιπτώσεις της συγκεκριμένης παρέμβασης από την πλευρά του υπουργείου και τις ραγδαίες εξελίξεις που μπορεί να υποθέσει κανείς βασίμως ότι πρόκειται να επακολουθήσουν, όταν μάλιστα με τον νέο ισχύοντα νόμο οι Πρόεδροι των ΔΣ διορίζονται από την Κυβέρνηση χωρίς απολύτως κανένα έστω και από τα τυπικά προσόντα και τα διαδικαστικά προαπαιτούμενα που υπήρχαν προηγουμένως τα οποία περιέβαλαν με ένα ελάχιστο κύρος τον διορισμό και προσέδιδαν έναν τόνο αυτονομίας στην όποια ηγεσία. Ωστόσο, έστω και έτσι, διερωτάται κανείς σήμερα: ποιός δοτός Πρόεδρος σε διατεταγμένη υπηρεσία θα αναλάβει την διοίκηση, όντας μια θλιβερή μειοψηφία στο ΔΣ ενός ασφαλιστικού φορέα καταληστευμένου και απαξιωμένου με το σύνολο των συνταξιούχων του στα κάγκελα; Γι’ αυτό πολλοί φοβούνται ότι η Κυβέρνηση θα προχωρήσει και «νομοθετικά» αν χρειαστεί, στην αλλαγή του τρόπου σύστασης των ΔΣ προκειμένου να δημιουργήσει τις απαιτούμενες πλειονοψηφίες. Το ίδιο μπορεί να επιχειρηθεί και στις Διοικούσες Επιτροπές των Τομέων που απαρτίζουν το ΕΤΑΑ και επειδή τα μέλη των Διοικουσών Επιτροπών όπως και αυτά του ΕΤΑΑ είναι αιρετά και υπάρχει σχετική δυσκολία στην αποδόμηση τους είναι βέβαιο ότι η κατάληξη θα είναι η γενική κατάργηση των θεσμικών ή και των εθιμικών εκπροσωπήσεων των συλλογικών οργάνων στα διοικητά όργανα σε όσους οργανισμούς μπορεί η Κυβέρνηση να παρέμβει χωρίς να προσκρούσει στα καταστατικά τους.
Ειδικότερα δε σε ότι αφορά στο ΤΣΜΕΔΕ, το ζήτημα έχει πολύ ψωμί για την Κυβέρνηση λόγω της εμπλοκής της διοίκησης του ΤΣΜΕΔΕ - ως βασικού μετόχου - στην διοίκηση της Τράπεζας Αττικής, τόσο εν όψει της ανακεφαλαιοποίησής της όσο και του ρόλου που φαίνεται να της επιφυλάσσεται σε αυτό που τον τελευταίο καιρό αποκαλείται Αναδιάρθρωση του Τραπεζικού Συστήματος.
Πέραν ωστόσο, των ανωτέρω «προσιόντων», αυτό καθεαυτό το γεγονός της καρατόμηση του Προέδρου του ΕΤΑΑ δικαιώνει όσους εντός των κόλπων της ΕλΕΜ στήριξαν την στάση για την αμετακίνητη παρουσία με κάθε τρόπο των εκπροσώπων της στα όποια διοικητικά όργανα, όταν συντονισμένες πιέσεις διαφόρων προοδευτικών και άλλων ζητούσαν επίμονα και εκβιαστικά παραιτήσεις, προσφέροντας ακουσίως «βούτυρο στο ψωμί» του υπουργείου που τώρα θα αναγκαστεί να εξοστρακίσει τους «απρόθυμους», ακόμα και πολιτικούς φίλους όπως τον κ. Ζαφειρόπουλο, μετερχόμενο μεθόδους που τουλάχιστον θα το εκθέτουν. Επ’ αυτής της βάσης, είναι αδικαιολόγητη η συμπεριφορά του Προέδρου του ΕΤΑΑ να υπακούσει στην κυβερνητική εντολή και να παραιτηθεί αντί να υποστεί, με ένα συμπαγές ΔΣ πλάϊ του, την βάσανο της αποπομπής του που θα εξέθετε τους υπευθύνους και θα κέρδιζε ζωτικό χρόνο για την όποια ενδεχόμενη συντεταγμένη αντίδραση των συλλογικών οργάνων των επιστημόνων, καθώς η κυβερνητική πρεμούρα για την αλλαγή των ηγεσιών σε διάφορους Οργανισμούς, εδώ και τώρα και ειδικότερα στο ΕΤΑΑ, δεν προμηνύει τίποτα καλό για το εγγύτατο μέλλον.
Ε
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ∆ΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣίΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ & ΠΡΟΝΟΙΑΣ
ΕΝΙΑΙΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΩΝ (ΕΤ.Α.Α.)
ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΟΕ∆ΡΟΥ
ΕΞΑΙΡΕΤΪΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ
Αθήνα, 28/11/2012
Αριθ. Πρωτ 172082/28-11-2012
1. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ - ΓΕΝΙΚΗ
ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ [ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ Σταδίου 29, 101 10, Αθήνα
α) Γραφείο Υπουργού
β) Γραφείο Γενικού Γραμματέα
γ) Γενική ∆/ντρια κ.Τριανταφύλλου Κοιν.
Κοιν. Πρόεδροι ∆ιοικουσών Επιτροπών:
(α)'Μηχανικών και Ε∆Ε κ. Γαμβρίλης
β) Νομικών κ. Κωστάκης
γ) Υγειονομικών κ. Βασιάδης
ΘΕΜΑ: «Οικονομική κατάσταση Ε.Τ.Α.Α.»
Κ. Υπουργέ,
Θα θέλαμε να καταστήσουμε εσάς και τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Εποπτεύοντος Υπουργείου κοινωνούς του σοβαρότερου προβλήματος που έχει ποτέ ανακύψει στην μακρόχρονη ιστορία των Ταμείων που απαρτίζουν το ΕΤΑΑ.
Μπροστά στις κοσμογονικές αλλαγές που όλοι μας βιώνουμε, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, όσο γίνεται πιο έγκαιρα, για τη διαφαινόμενη αδυναμία εκπλήρωσης των σκοπών της κοινωνικής ασφάλισης, που όλοι μας έχουμε ταχθεί να υπηρετήσουμε.
Πέραν από τη σύνταξη των όποιων αναλογιστικών μελετών με τα πρόσφατα (σημερινά) στοιχεία που είναι πιθανόν να αλλοιώσουν παντελώς το μέχρι σήμερα γνωστό τοπίο λειτουργίας του ΕΤΑΑ, ως ένα υγιές ασφαλιστικό ταμείο, υπάρχει η καθημερινότητα που βιώνουμε, όσοι ζούμε και αναπνέουμε με αίσθηση καθήκοντος για τον ιερό σκοπό της κοινωνικής ασφάλισης.
ΤΑ Α∆ΙΑΜΦΙΣΒΗΤΗΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ:
1. Τα τρέχοντα οικονομικά στοιχεία που συνεχώς καταφθάνουν, δείχνουν μια δραματική μείωση των εσόδων, που αγγίζει τα όρια του -70% από εισφορές, σε συνδυασμό με την πληροφόρηση από τους επιστημονικούς συλλόγους, για αποχώρηση χιλιάδων (κυρίως νέων) επιστημόνων από τα επαγγέλματά τους.
2. Η εξοργιστική μείωση των αποθεματικών των Τομέων μας και ο εγκλωβισμός τους σε κάποιο αμφίβολης νομιμότητας κοινό κεφάλαιο υπό τη διαχείριση της Τραπέζης της Ελλάδος, χωρίς δυνατότητα ρευστοποίησης (άνευ μειώσεως της περιουσίας μας) και χωρίς διατήρηση μετρητών στους λογαριασμούς διαχείρισης για την εξυπηρέτηση των αναγκών μας.
Κ. Υπουργέ,
Η εξασφάλιση διαθεσίμων νια την εξυπηρέτηση των αναγκών του ΕΤΑΑ, δεν αφορά κάποιο γενικό και αφηρημένο σκοπό. Αφορά τις ζωές και την υγεία των εκατοντάδων χιλιάδων ασφαλισμένων μας, οι οποίοι σε μετρητά κατέβαλαν τις εισφορές τους και σε μετρητά αναμένουν τις παροχές τους στη δύσκολη οικονομική για την πατρίδα μας συγκυρία. Πολύ περισσότερο, αφού δεν φέρουν καμία ευθύνη (όπως και εμείς ως διοίκηση αλλά και ως υπηρεσίες του ΕΤΑΑ) για την ανωτέρω κατάσταση.
Για το θέμα της απομείωσης της περιουσίας του Ταμείου μας, σας έχουμε ενημερώσει με τα με αρ. πρωτ. 72083/26-6-2012,100931/21-8-2012 και 116093/17-9-2012 έγγραφα μας, με τα οποία σας κοινοποιήσαμε την αλληλογραφία μας με την Τράπεζα της Ελλάδος, σχετικά με την αποτύπωση των αποθεματικών του ΕΤΑΑ, μετά την υποχρεωτική εφαρμογή του ΡSΙ. Με την ίδια αλληλογραφία σαςγνωστοποιήσαμε και τους λόγους για τους οποίους το κοινό κεφάλαιο αντιμετωπίζεται από την Τράπεζα Ελλάδος (αίφνης και σε αντίθεση με όσα μέχρι σήμερα συνέβαιναν) ως αμοιβαίο και αποτυπώνεται σε μερίδια. Επίσης με την υπ. αριθμ. 197/θ.34/20-9-2012 απόφαση του ∆Σ του ΕΤΑΑ ζητούσαμε τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας σχετικά με το ύψος των ποσών, τα οποία παραμένουν στους λογαριασμούς διαχείρισης που τηρούνται σε τράπεζες, για την αντιμετώπιση των άμεσων αναγκών των Τομέων μας.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ:
Προσφάτως ένας από τους πιο υγιείς Τομείς μας (με θετική αναλογιστική μελέτη), ο Τομέας Ασφάλισης Συμβολαιογράφων, βρέθηκε σε αδυναμία κάλυψης της υποχρέωσης καταβολής των μηνιαίων επικουρικών συντάξεων. Τούτο και λόγω της δραματικής μείωσης των εισπραττομένων εισφορών (άνω του -80%). Σημειώνεται ότι ο εν λόγω Τομέας διέθετε αποθεματικά που υπερέβαιναν (πριν το ΡSΙ) τα 100.000.000 ευρώ. Η σημερινή αποτίμηση αυτών ανέρχεται στα περίπου 27.000.000 ευρώ.
Σε επικοινωνία με την ΤτΕ διαπιστώθηκε, αφενός μεν ότι δεν υπήρχε μέριμνα εκ μέρους της για μόνιμη διατήρηση μετρητών στο λογαριασμό διαχείρισης (για τις τρέχουσες ανάγκες), αφετέρου ότι οποιαδήποτε απόληψη χρημάτων έπρεπε να γίνει από τον λογαριασμό διαθεσίμων που τηρείται στην ΤτΕ και κοστίζει στο Ταμείο απώλεια περιουσιακών στοιχείων πολλαπλάσια του ποσού της απόληψης. Ο λόγος για τον οποίο αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με τους αρμοδίους της ΤτΕ, είναι γιατί τα ομόλογα τα οποία προέκυψαν μετά το ΡSΙ και την ανταλλαγή είναι λήξης από το 2022 και μετά, ενώ σε περίπτωση ανάγκης των ΦΚΑ εκποιούνται στην τιμή που ισχύει στις χρηματαγορές, κατά την ημερομηνία εκποίησης. Επιπλέον ενημερωθήκαμε ότι ακόμη και τα τυχόν υπάρχοντα μετρητά που συμμετέχουν στο κοινό κεφάλαιο, επίσης αποτιμώνται ως μερίδια αμοιβαίου κεφαλαίου.
Είμαστε υποχρεωμένοι να σημειώσουμε στο σημείο αυτό, ότι ουδεμία συμμετοχή είχαμε ούτε στην επένδυση που έκανε η ΤτΕ, μετατρέποντας το κοινό κεφάλαιο σε ομόλογα, ούτε τώρα κατά την μετατροπή του σε είδος αμοιβαίου κεφαλαίου, επιφυλασσόμενοι των δικαιωμάτων μας ως θεματοφύλακες της περιουσίας του Ταμείου μας, αφού κατά την ισχύουσα νομοθεσία (Ν.3655/2008), μόνο το ∆Σ του ΕΤΑΑ είναι αρμόδιο για την διαχείριση της περιουσίας. Περαιτέρω και παρά τις όποιες ισχύουσες διατάξεις περί της δημιουργίας «κοινού κεφαλαίου», η επιλεγείσα (ερήμην μας) «διασπορά» σε τίτλους του Ελληνικού ∆ημοσίου (κατά συντριπτικό ποσοστό σε ομόλογα που υπέστησαν απρμείωση), αντί σε λοιπούς μη απομειούμενους τίτλους (έντοκα γραμμάτια, Γ6ρο$) είναι ελεγκτέα.
Άλλωστε οι διατάξεις περί λογοδοσίας των εκάστοτε διαχειριστών περιουσίας έχουν εφαρμογή και στην περίπτωση αυτή, πολύ δε περισσότερο αφού όλοι μας στο τέλος οφείλουμε να λογοδοτήσουμε στους ασφαλισμένους μας.
Κ. Υπουργέ,
Με συνδυασμένες κινήσεις μας, αποφύγαμε (εντελώς προσωρινά) την κρίση στην καταβολή συντάξεων, χωρίς μείωση της περιουσίας του Τομέα μας, όμως, ορατή, (ίσως και εντός του επομένου μηνός), είναι η λαίλαπα που έπεται. Εάν, όπως μετά πάσης βεβαιότητας διαφαίνεται, το πρόβλημα επεκταθεί στους μεγάλους Τομείς Κύριας Ασφάλισης (Μηχανικών, Υγειονομικών,Νομικών), η χιονοστιβάδα που ακολουθεί θα είναι ανυπολόγιστη και θα επηρεάσει τις ζωές των εκατοντάδων χιλιάδων ασφαλισμένων και συνταξιούχων μας.
Στο σημείο αυτό επιτρέψτε μας να διατυπώσουμε τις ∆ΙΚΕΣ ΜΑΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
1. Άμεση λήψη μέτρων σε επίπεδο Πολιτείας για την αναπλήρωση των αποθεματικών που απώλεσε το Ταμείο μας και προς εξασφάλιση μετρητών διαθεσίμων (χωρίς οικονομική ζημία) για την εκπλήρωση των σκοπών Κοινωνικής Ασφάλισης τα επόμενα έτη.
2. Άμεση σταδιακή καταβολή της θεσπισθείσας με το Ν.2084/1992 συμμετοχής τουΚράτους, της οποίας το ύψος υπερβαίνει το ποσόν του 1.000.000.000.000 ευρώ. Περί αυτού υπάρχει σχετική αλληλογραφία και θα ακολουθήσει επίσημη ανάλυση των οφειλομένων ποσών κατ' έτος και ανά Τομέα.
Αυτές είναι οι δικές μας προτάσεις για αντιμετώπιση του αδιεξόδου και είναι σαφές ότι δεν ζητάμε να ρίξουμε τα βάρη σε τρίτους. Ζητάμε τα αυτονόητα και τα νόμιμα, αυτά που δικαιούνται οι ασφαλισμένοι και συνταξιούχοι μας.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος του ∆.Σ. του ΕΤΑΑ
Αργύριος Ζαφειρόπουλος
Related items
- Παρένθετη μητρότητα II: Ελλάδα, η χώρα για τις βρώμικες δουλειές της βιομηχανίας γεννήσεων
- Παρένθετη Μητρότητα: I. Γιατί ο Μητσοτάκης προωθεί το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών
- Πικρές νομικές αλήθειες για την απόφαση υπ’ αρ. 2499/2012 του ΣτΕ
- Πρόστιμο 100 ευρώ – Κατατέθηκε η Καταγγελία 480 πολιτών για παράνομη επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων τους
- Σχόλιο στην απόφαση ΣτΕ 1684/2022 για την υποχρεωτικότητα των εμβολιασμών (του Τάκη Βιδάλη)